L'Infern - EL DIABLE ÉS CATALÀ



Ara que ja sabem que el Diable va triar Catalunya per posar-hi a sota el seu cau, anem a analitzar una mica les característiques d’aquest indret. Parlem de l’Infern —en singular—, o dels Inferns —en plural, cosa gens estranya com veurem quan els comencem a comptabilitzar.
El mot deriva del llatí, Infernum, que a la seva volta deriva de inferus: inferior, subterrani. És el més clàssic per denominar el Regne de Satanàs. Però al llarg de la seva dilatada existència se l’ha conegut, i se’l coneix, per molts d’altres noms: Avern, Abisme o Abismes Tenebrosos, Món Inferior, Inframón, Món o País o Morada dels Morts... De vegades ha pres el nom d’altres religions o civilitzacions: Caos, Antenora, Baratro, Orc, Hades o Regne d’Hades, Tàrtar o Tartària, Sheol, Gehenna... La Gehenna era la vall de Jerusalem on hi havia l’abocador de brossa i on antigament s’havien incinerat infants com a ofrena i sacrifici al déu pagà Moloc.
De vegades, la denominació està relacionada amb el seu sentit punitiu: Càstig, Suplici o Focs Eterns o Inextingibles o, com l'anomena Dante Alighieri, Regne del Plor i Mansió del Dolor. O amb el seu aspecte: Gran Tenebra, Tenebres Perdurables, Imperi de les Ombres, Món de les Boires... 
A Catalunya, per parlar de l’Infern sense anomenar-lo, evitant així els greuges que se’n puguin derivar segons la superstició, s’han creat denominacions pròpies. La més famosa: les Calderes d’en Pere Boter. Però també una de ben original, probablement relacionada amb el fet que el Diable pren sovint la forma d’una cabra, un cabrit o un boc, i que s’expressa amb un rodolí:

«El Cel de les Cabretes,
on els àngels porten banyetes.»

I encara una altra de ben específica: el País o el Castell d’Iràs-i-no-en-Tornaràs.

Segons els teòlegs de totes les èpoques, podríem dir que la missió de l’Infern és triple. Per començar, és tingut com un instrument de la venjança divina contra els qui han pecat. D’altra banda, serveix com una màquina de fer por, una eina ideològica dissuasiva de caràcter religiós i —en alguns moments de la nostra història— també polític. Com explica fray Luís de Granada, és imprescindible la noció de càstig per sostenir un cert ordre social. Per la seva banda, sant Vicent Ferrer el contempla com un estri destinat a complir el principal objectiu de la religió: salvar ànimes.

L’Infern no sempre ha estat com el que avui dia es descriu en els textos cristians. A l’hora de crear-lo, el Diable va fer una mica de trampa i va prendre coses prestades d’altres civilitzacions. Però no totes. Només les que li van interessar.
A l’antiga Grècia el rei dels Inferns era Hades, germà de Zeus, representat com un déu de trets desagradables, però sense malignitat. A l’entrada de l’Hades, els morts eren jutjats segons el seu comportament en vida i enviats a alguna de les tres regions que el composaven. Els bons eren portats als Camps Elisis o Illa dels Benaventurats, un lloc on, malgrat ser tenebrós, les ànimes gaudien d’una existència joiosa, en eterna joventut. Els pecadors lleus eren enviats al desolat Érebo, amb les seves àrides planícies, els seus llacs sulfurosos i els seus aiguamolls pudents, on vagaven expiant els pecats entre terribles monstres, erínies i fúries infernals. Al Tàrtar, la més terrible i profunda de les tres regions, eren llençats els enemics dels déus. No hi havia possible perdó per als seus pecats i els càstigs i sofriments eren eterns, tot i que no hi havia cap mena de dimoni per administrar-los.
El Sheol dels jueus tampoc tenia dimonis. Era un espai indiferenciat, una «casa dels morts» subterrània i tenebrosa, del qual la Bíblia no en dona gaires detalls descriptius. Serà el Nou Testament l’encarregat d’afegir-hi una separació d’espais entre bons i dolents que hauran de patir penes eternes. L’evangelista Mateu, que encara l’anomena Gehenna, ens diu, en un passatge prou conegut, que a la fi dels temps «sortiran els àngels i separaran els malvats d’entre els justos i els tiraran en el forn de foc; allà serà el plorar i el petar de dents».
Ajuntant la concepció grega, la jueva i alguns detalls mitològics d’altres cultures paganes, entre els segles II i IV de la nostra era es crea una escenografia i uns personatges que configuraran les bases de l’Infern cristià. En el seu Apocalipsi, sant Joan ja puntualitza que l’Infern és l’indret on regna el Diable.
 Fins al segle V l’Infern estava reservat als pagans i als impius, mentre que els cristians, com a comunitat, estaven destinats a salvar-se. De mica en mica, però, el concepte de responsabilitat individual es va imposant, i cadascú ha de respondre per ell mateix dels seus pecats, de manera que els cristians perversos també són condemnats a les penes eternes. I no se’n lliuren ni tan sols aquells que ostenten el seu poder a la Terra per la «gràcia de Déu»: religiosos, emperadors i reis apareixen sovint en les pintures i il·lustracions de l’Edat Mitjana. Sant Tomàs ja ho havia deixat ben clar: per una regla de simetria entre cel i Infern, a ells els corresponen els pitjors càstigs.
Durant aquesta època, però, els teòrics no s’acaben de posar d’acord quant a l’estructura de l’Infern. La iconografia gòtica el mostra indistintament com un espai obert, feréstec, muntanyós, volcànic; com un llac; com una cova o pou; com un espai arquitectònic o, fins i tot, en forma de drac: el famós Leviatà. Un conjunt d’interpretacions que reflecteixen les pors naturals dels humans. I també és en aquesta època que el catàleg de turments i d’instruments per practicar-los arriba a cotes delirants.
Un altre aspecte interessant dels Inferns medievals és l’anomenat «horror vacui» (horror al buit); en les taules i pintures que el representen no queda ni un centímetre sense emplenar: des del primer pla fins a l’horitzó tota la imatge està absolutament coberta per una espessa massa de personatges, homes, dones, monstres, botxins i víctimes en una orgia de condemnació. En tenim un clar exemple al Jardí de les delícies de Hyeronimus Bosch. Aquestes estretors provoquen, a més a més, que fins i tot en el cas que els dimonis es descuidin de turmentar-los, els mateixos condemnats es turmenten els uns als altres amb tanta pressió. És clar que, ben pensat, els del segle XX ja estaran acostumats: segur que no hi ha tanta pressió com en un concert de música rock!
Podem dir que és al segle XIV quan el procés de construcció de l’espai infernal es pot donar per acabat: tindrà la mateixa estructura i funcions que el que ha arribat fins els nostres dies.

L’Església poques vegades ha deixat de ponderar l’existència de l’Infern. Segons l’Enciclopèdia Catòlica és «el lloc en el qual són eternament castigats els àngels rebels i els humans en pecat mortal». Ara bé, les religions ortodoxes i alguns teòlegs moderns refusen la imatge popular de l’Infern com un indret físic, indicant que, sent incorpòries les ànimes humanes, no poden ocupar un espai. L’interpreten, per tant, com un «estat», una situació d’infelicitat i de sofriment en la qual es col·loquen aquells que lliurement s’allunyen de Déu; la completa frustració i buidor d’una eternitat sense Ell. I recorden que la concepció de l’Infern i la utilització impròpia de les descripcions que en fa la Bíblia no han de crear psicosis o angoixa en els humans. Molts cristians afegeixen que no pot existir de cap de les maneres si, com diuen les Escriptures, Déu és amor i misericòrdia. D’altres, en canvi, afirmen que Déu, en el seu immens sentit de la justícia, ha d’enviar al càstig etern els qui han fet mal mentre eren vius i els qui no han acceptat Jesucrist com a salvador.
Per la seva banda, l’esmentada Enciclopèdia Catòlica insisteix en la idea que el foc de l’Infern s’ha de prendre en sentit literal, atès que «no hi ha prou raons per a considerar el terme com una mera metàfora». I per si no hi hagués prou embolic, altres teòlegs, com l’exorcista José Antonio Fortea, de la diòcesi d’Alcalá de Henares, tot i convenir que Infern, cel i purgatori són un estat, avisa que «després de la resurrecció dels cossos els condemnats sí que seran en un lloc concret, i per això l’Infern serà un indret».
Tampoc els papes moderns acaben de posar-se d’acord.
L’any 1994 Joan Pau II es queixava que s’havien perdut «els predicadors, els catequistes, els educadors, perquè han perdut el coratge d’amenaçar amb l’Infern. I potser fins i tot qui se’ls escolta hagi deixat de tenir-li por». Tanmateix, cinc anys més tard va provocar polèmica quan en la catequesi impartida davant vuit mil fidels, al Vaticà, va matisar les seves paraules: la forma espai-temporal d’entendre l’Infern no es podia sostenir en els temps moderns. En canvi, el seu successor en el soli pontifici, Benet XVI, va proclamar, a primers del 2008, que l’Infern existia, que era un lloc que no estava pas buit, que la salvació no arribaria a tothom i que calia recordar la possibilitat real d’anar-hi a parar. I va afegir que potser a les esglésies se’n parlava poc i que convindria reprendre’n l’hàbit pel bé dels fidels.

Nosaltres, els catalans, sabem perfectament que l’Infern existeix.
I que és sota els nostres peus. Malgrat que, un cop més, els teòlegs siguin incapaços de posar-se d’acord quant a la seva ubicació.
Jo crec que tot l’embolic el va originar el filòsof i humanista bizantí Micael Psello quan ja al segle XI es va entretenir en classificar dimonis segons l’hàbitat que ocupen i com actuen sobre ell. La idea li va semblar atractiva, cinc-cents anys més tard, a Antonio de Torquemada (que encara que tingui el mateix cognom i tracti amb dimonis, no és el Gran Inquisidor), el qual va afegir en els seu Jardín de flores curiosas que els àngels rebels havien caigut en un lloc o altre segons el seu grau de culpa. La classificació és per sucar-hi pa: 
  • Els dimonis Ignis, o de foc, ocupen la suprema regió de l’aire, —és a dir, l’estratosfera i les capes més altes de l’atmosfera—, i gairebé no actuen en el món, donada la seva proximitat al Cel.
  • Els aeris se situen a la mitja regió de l’aire. Empren les seves partícules denses per adquirir consistència i són els qui provoquen els fenòmens meteorològics.
  • Els terrestres viuen a la Terra, prenen aparença humana i es dediquen a temptar els homes.
  • Els aquàtics tenen per hàbitat la mar, els rius, els llacs i les fonts, i són els que provoquen torbonades marines, enfonsen els vaixells i ofeguen els nedadors.
  • Els subterranis s’amaguen en coves, avencs i esquerdes del terra. Estan considerats els més violents perquè causen terratrèmols i erupcions volcàniques i emprenyen als pobres miners, ensorrant els pous i túnels que han excavat.
  • Finalment, els lucífugs o tenebrosos són anomenats així perquè s’amaguen molt lluny del sol, ja que no els deixa viure. En els abismes infernals, són els encarregats de turmentar les ànimes dels condemnats. 

Tants caps, tants barrets. Tants dimonis, tants Inferns.
L’opinió més generalitzada, a totes les èpoques, és que el regne de Satanàs està situat en el centre de la Terra, i que aquesta esfera coberta de camps florits, selves boscoses i mars turquesa, il·luminada per un daurat sol, és com una poma podrida que amaga sota la pell una polpa saturada de cucs. No cal dir que, mentre es va creure que la Terra era plana, tothom donava per cert que l’Infern era en el seu revers.
El motiu d’aquesta ubicació és clara i diàfana per a Bernat Metge, en la seva obra Lo somni: les ànimes pecadores pesen tant que cauen cap a la Terra i, a més a més, és necessari que els dolents siguin «remoguts i allunyats de Déu, així com de llur contrari. I tothom creu, i així és, que Déu està en el cel, i no hi ha cap part més lluny del cel que el centre de la terra.»
Per contra, molts teòlegs, especialment els rabínics, creuen que l’Infern és al cel.
Ja a l’antiquíssim Llibre d’Henoc es diu que Satanàs i els Egrègors o Àngels Vigilants habiten al Cinquè Cel, els Àngels Foscos el Segon i Déu el Setè. I el nostre Francesc Eiximenis n’explica els motius: «en l'aire caliginós, força a prop de nosaltres; i això per exercitar-nos per llurs temptacions, aquí movent sovint moltes tempestats per donar-nos vexacions. Nota que aquella part de l'aire no és lluminosa».
Per la seva banda, sant Vicent Ferrer creu que estan repartits entre el centre de la terra i l’aire, però que aquests darrers són més nombrosos que els altres. També creu que se situen ben bé a les portes del Paradís, creant una mena de cinturó que les ànimes han de travessar per accedir-hi. Es veu que quan arriben a dalt, les ànimes truquen a la porta i demanen per entrar, i sant Pere l’obre per als bons però denega l’entrada als dolents, que són ràpidament percaçats pels dimonis aeris. Tanmateix, hi ha la creença generalitzada que aquesta sèu aèria és provisional i que el dia del Judici Final hauran d’anar tots a fer la pila del greix a sota terra i no sortir-ne mai més.
També hi ha qui situa l’Infern al sol, que els propis condemnats són els encarregats de mantenir actiu el seu foc etern i que les taques que de vegades s’hi veuen coincideixen amb èpoques de revolucions i guerres i que les produeixen el gran nombre de condemnats que s’hi envien.
Encara d’altres l’ubiquen a un cràter de la lluna, o a una lluna imprecisa de foc gelat, banyada per cinc rius.
Una tradició catalana situa l’Infern sota l’aigua, vora les costes de Barcelona. La tradició té unes arrels força antigues, perquè ja les creences mítiques gregues molt anteriors al cristianisme emplaçaven dins del golf de Lleó, a la Provença o a Catalunya, l’extrem de la Terra per als pobles antics, el seu Altre Món, és a dir, la mansió dels difunts.
Sant Pròsper ubica l’Infern entremig de les boires marítimes i Bernat Metge, que ja hem vist que el posava al centre de la Terra, li col·loca l’entrada en una illa: «en el més alt lloc d’una gran muntanya plena de selves, sobre la mar».
Contrari a tots, l’anglès John Milton, en el seu poema èpic El paradís perdut, es nega a situar l’Infern al centre del nostre món —perquè ni el cel ni la Terra existien encara—, i l’interpreta com un enorme globus, envoltat d’una triple volta de foc roent, just en el sí del caos original, enmig de les tenebres.
El també anglès Christopher Marlowe li fa dir a Mefistòfil que l’Infern està sota el cel. I quan Faust insisteix en que li especifiqui on, concretament, li contesta: «No té límits, ni està circumscrit al propi lloc. On som nosaltres és l’Infern, i on sigui l’Infern sempre hi hem de ser nosaltres. I, per acabar, quan el món es dissolgui i totes les criatures siguin purificades, tot el que no sigui cel serà Infern.»
També hi ha hagut demonòlegs més originals encara que han situat la morada del Diable dalt d’un arbre molt frondós, que no deixa passar la llum. O... en el rovell d’un ou!
Sembla difícil que en un rovell d’ou hi pugui cabre la gernació de dolents que tots sabem que cremen a l’Infern. Per força ha de ser un lloc de dimensions més generoses.
Ja ho diuen a Curial e Güelfa: «no et faltarà lloc a tu, i el teu lloc no el prendrà ningú, ans tindràs gran i ampla posada».
En un antic poema anglosaxó, Jesucrist mana al Diable mesurar la seva residència, i el resultat és de cent mil milles quadrades. I un teòleg alemany va calcular que una sola milla podia acollir fins a cent mil milions d’ànimes condemnades, convenientment atapeïdes, com sardines de llauna. 
És clar que no totes les sardines anirien al mateix costat de la llauna.
Perquè l’avern està estructurat en diverses zones.
D’entrada, hi ha quatre espais diferenciats per l’estat de les ànimes que hi resideixen. Cadascun d’ells, independent dels altres, està situat en un estatge, sota terra. El primer que trobem és l’anomenat Llimbs dels Patriarques o Sina d’Abraham, avui clausurat. En el pis de sota hi ha el Purgatori, on s’expien els pecats que no impediran, una hora o altra, guanyar el Paradís. En el tercer nivell hi ha els Llimbs dels Infants, una estança molt caritativa on van a parar els nens que moren sense ser batejats i, per tant, sense haver estat exorcitzats. Al fons de tot es troba l’Infern pròpiament dit. La morada de Satanàs. L’indret del càstig etern.
Aquest Infern també té els seus propis espais.
Sant Vicent Ferrer, un dels màxims teòrics sobre el tema, depenent de l’humor en que estigués a l’hora de fer el seu sermó, tan aviat el subdividia en tres, com en set com en nou.
La divisió en tres respon a tres nivells religiosos: musulmans, jueus i mals cristians.
La divisió en set està relacionada amb els pecats capitals, i cada estança és controlada per un dels set prínceps demoníacs: Asmodeu = luxúria, Astarot = peresa, Baalberit = ira, Barsebuc = enveja, Belfegor = gola, Leviatà = supèrbia i Mammó = avarícia.
Finalment, les nou presons de l’Infern, com les anomena el sant, estan sota la tutela dels nou ordes d’Àngels Caiguts. Cadascuna d’elles alberga un determinat tipus de pecadors: luxuriosos, mals cristians, despietats i usurers, blasfems i consultors d’endevins, busca-bregues, tirans i simoníacs, cismàtics i mals clergues, pagans i, finalment, idòlatres.

Pel que fa a la forma de l’espai infernal, tampoc hi ha unanimitat.
Com que la localització subterrània és la més acceptada en totes les èpoques, la seva caracterització com una caverna o un pou és la més habitual. Sovint sobre la tapa d’aquest pou hi seu el propi Llucifer, com si en fos el guardià de les claus.
Però sense cap mena de dubte, la fórmula més famosa es la que va proposar Dante a La divina comèdia: un con invertit, de base rodona, dividit en nou cercles, cadascun dels quals té diverses foses, que a la vegada tenen diversos recintes, i on els condemnats són turmentats segons una complexa geografia i jerarquia de pecats, en ordre descendent, cap a l’interior de l’esfera terrestre. Al capdavall, en el Cercle Novè, al fons de l’Infern i de l’univers, el pou més tenebrós acull les ànimes més pecadores de totes i hi mora el seu rei. També en forma de con són algunes representacions iconogràfiques dels Inferns de l’Edat Mitjana, els anomenats «tall de formiguer», que mostren una muntanya buida amb els diversos compartiments. És realment espectacular el de l’església de sant Pere de Terrassa. Per contra, el Beat de Girona, presenta l’Infern com un recinte de forma quadrada, ple de flames. A la part superior hi ha una petita obertura amb una mena de bastidor on està lligada l’enorme figura de Llucifer. També enorme, però encadenat al fons de tot, com ja he dit, el Llucifer de Dante és tan descomunal que el seu cos travessa el planeta de punta a punta.
Com a espai simètric i invertit de la Jerusalem Celestial, la Babilònia infernal sovint es planteja també com una gran ciutat. La de Dante es anomenada Dite, es troba en el Cinquè Cercle, al fons d’una vall, està voltada de muralles que semblen de ferro i en el seu interior hi ha cases, torres i... mesquites! La de Milton és Pandemònium, també emmurallada i presidida pel magnífic palau de Llucifer. Les cases de la ciutat són espantoses, plenes de foc i de bestioles verinoses, o autèntiques presons amb instruments de tortura.
Aquesta tendència a escenificar els indrets màgics i fantàstics amb una base realista té la seva lògica: per ser comprensibles per a la percepció humana calen referències que resultin familiars. Per això tots els Inferns s’assemblen, tot i que cada persona que l’ha descrit, sigui un predicador, un escriptor, un pintor o un escultor, hi ha posat elements del seu propi imaginari.
Però anem per parts. I comencem pel camí de l’Infern.
La imatge dels dos camins que, partint d’una cruïlla, menen al Cel o a l’Infern és un clàssic. Sant Vicent ja la feia servir, amb la seva desimboltura habitual: el de l’esquerra «pla i plaent, ple de tavernes, i aquí i allà arbres, donzells, rossinyols, regadius i putes pels hostals»; i el de la dreta «muntanyós, aspre, etc., i no hi ha tavernes, mes no hi ha lladres.»
En les descripcions que s’han nodrit de fonts clàssiques, per accedir a l’avern cal fer-ho travessant un riu, l’Aqueront, per on el mític Caront fa lliscar la seva barca infernal, recull els condemnats en una riba i els porta a l’altra mentre, segons Bernat Metge, va cridant: «Passeu, ànimes, a les tenebres infernals, on sofrireu fred i calor inestimable; i no tingueu esperança de veure jamai el cel».

Sigui per on sigui que s’arribi a l’Infern, s’acaba anant a fer cap davant les terribles portes que hi donen entrada però mai sortida.
La referència més habitual a aquestes portes està relacionada amb el davallament de Crist a l’Infern, rera la seva mort, i les descripcions solen coincidir en que són gegantines, metàl·liques o de diamant i cobertes de tota mena d’artefactes per a mantenir-se tancades: barres de ferro, cadenes, panys i forrellats. Una bona representació és la del claustre de la catedral de Girona, que sembla gairebé feta per a guanyar un Premi Pulitzer de fotografia: seguit per un parell d’àngels que li sostenen el mantell, Jesucrist, amb una llança, fa saltar pels aires les portes de l’Infern, les quals enxampen i colpegen un parell de dimonis als peus d’Adam, que és a punt de ser alliberat.
Però, sens dubte, el més impressionant de les portes de l’avern és la inscripció que, segons Dante, s’hi pot llegir al damunt:

«Per mi aniràs a la ciutat sofrent,
per mi aniràs cap a l'etern dolor;
per mi aniràs amb la perduda gent.
La justícia mogué el meu alt Factor:
va fer-me la divina potestat,
la summa saviesa, el primer amor.
Abans de mi res no va ser creat
que etern no fos, i duro eternament.
Deixeu tota esperança els qui entreu.»

O el que és el mateix: benvinguts a Cal Diable!
Les ànimes són transportades fins allà de diverses maneres: de vegades lligades amb sogues i cadenes, soles o en atapeïts raïms, caminant sota el fuet dels dimonis. En d’altres ocasions son portades a coll-i-be o en carros, com es veu a la portada de la catedral de Tarragona.
L’arribada a l’antre infernal és tota una festa. Pels dimonis, és clar. Un pintor anònim del gòtic valencià, anomenat Mestre d’Artés, ho representa de dues maneres diferents en els seus retaules: en un els dimonis que munten guàrdia a les portes de l’Infern reben els nouvinguts a garrotades. En l’altre, enfilats damunt les portalades, despleguen una pancarta amb un text de reminiscències dantesques: «Oïu maleïts el redemptor, que ha manat pel vostre error, puix no heu temut els seus manaments, venir doncs als greus turments.»
En l’altre extrem, també un valencià, sant Vicent, narra el davallament a l’Infern d’un escuder que busca el seu amo i es troba amb un porter com els de l’Eixample de Barcelona: «de seguida anà allà a la porta de l’Infern i cridà, i el porter vingué i digué: "els companyons són anats fora, a buscar el bisbe de Vercell, i quan vindran, podreu entrar amb ells." I al cap de poc vingueren mil milions de dimonis amb l’ànima del bisbe».
Una representació típicament catalana de les portes de l’Infern és l’anomenada Boca de Leviatà. L’obertura d’entrada a l’inframón és la gola oberta del drac mitològic amb els afilats ullals i els ulls amenaçadors i foguejants que anticipen el que vindrà després. Se’n poden veure bons exemples al retaule de Santa Maria de Guimerà, al de Sant Miquel de la Seu d’Urgell i a la portada de la catedral de Tarragona. Ah!: i en el decorat d’Els Pastorets de l’Ametlla de Merola!

Un cop dins l’Infern, la primera cosa que descobrirem és que aquest té la seva pròpia meteorologia, la seva flora, la seva fauna... lògicament, com tot el d’aquí dins, amb una funció punitiva. A la descripció de Milton, l’hivern és etern, la pluja i la neu cauen perpètuament sobre els condemnats, mentre el gel, que mai no es fon, crea fantasmagòriques escultures al seu voltant. Vents impetuosos, de vegades glaçats, de vegades abrusadors, bufen constantment assotant els espectres o, segons explica Ramon de Perellós, en el seu Viatge al Purgatori, travessant tot el cos.
Malgrat tan extremes condicions, el terra de l’avern produeix plantes. Espantoses, és clar, eriçades d’espines i amb fruits carregats de verí. I boscos tenebrosos, amb arbres altíssims de branques punxegudes, on pengen raïms de condemnats.
I el que ja no ens sorprèn tant es trobar una bona varietat d’animals, en ocasions reals; en d’altres dimonis transformats: Cerber, Gerió, dracs, gossos vampirs... al costat dels habituals gripaus, cucs, insectes, escorpins, rèptils...

«Aleshores vaig veure, al cap de poc,
sortir del fons
dracs, lluerts i escurçons
i grans serpents,
que els mossegaven amb les dents
amb tal furor,
que a mi em prengué molt gran dolor
sols de mirar», 

explica en Bernat Serradell, de Vic, en la seva excursió a l’Infern. En la de Dante, els condemnats que són mossegats al coll per serps, s’autoincineren misteriosament i es tornen a regenerar, moments abans de ser mossegats de nou; unes metamorfosis que fan pensar en antigues fórmules vampíriques.
I per acabar de configurar la geografia infernal, destacarem el seu complex sistema hidrogràfic, tot i que potser la paraula no és la més encertada, perquè els nombrosos rius, fonts, llacs i estanys de l’Infern no sempre contenen aigua...
L’estructura fluvial, heretada dels inferns clàssics, ultra l’Aqueront, que és a la frontera, es nodreix del Leteu o Letes, que fa oblidar a les ànimes el món terrenal, el Cocit, o afluent dels laments i planys, i el Flegeton, que en lloc d’aigua porta foc. També s’esmenten rius i torrents de sang, d’aigües bullents, de sofre, o tant pudents que res no tenen a envejar al Besòs. De vegades estan creuats per ponts. I gairebé sempre els dimonis s’ho passen d’allò més bé obligant els condemnats que hi tenen en remull a capbussar-se en tan fastigosos corrents.
Pel que fa als llacs, també n’hi ha farcits de les més extraordinàries matèries: fems, metalls fosos i àdhuc bestioles, tot i que el més famós, la llacuna Estigia, és on va a desguassar —sí, estic parlant d’aigua— l’Aqueront.

Un element inevitable en les descripcions infernals de tots els temps és el foc.
A l’Infern hi ha foc per tot arreu: rius de foc i sofre, muntanyes de foc «podrit», com les dels incineradors d’escombraries, valls plenes de carbó i brases ardents, cremor de foc que surt de la gola de Leviatà i de bèsties diverses, pous foguejants on suren les ànimes com guspires, rodes de foc, estanys de pega, resina o oli bullint, o de metalls fosos, forns, fargues, paelles, calderes i graelles on es rosteixen els condemnats o el propi Llucifer. Les flames són manxades per munions de dimonis o pels propis condemnats. I són eternes i d’intensitat il·limitada. Sant Vicent ho explica de forma molt ardent en un dels seus sermons: «el foc nostre que fem no és sinó foc pintat al de l’Infern; pensa si deu ésser gran que, si l'ànima escapava d’aquell foc, trobaria refrigeri en aquest que fem i nosaltres no gosem tocar.» A més a més, aquest foc té una qualitat molt perversa: mai disminueix ni s’apaga i crema però no consum, de manera que els condemnats estan en permanent ignició i sofriment. Això sí: l’espessor del fum els ofega de manera constant.
De fet, en les descripcions més clàssiques, com la de l’Apocalipsi de sant Joan, tot l’avern és un immens llac de foc ardent i sofre. I Ramon Llull creu que més que un llac és una gran foguera on «els cossos dels homes seran tots blancs com a troncs de foc, i estaran tostemps els uns sobre els altres, de que en seran majors muntanyes que el mont Canigó.»
Fins fa ben poc, era un tema recurrent per als capellans amenaçar amb el foc de l’Infern. Ja ho diu La Trinca en una de les seves cançons:

«Que pel foc tenen una fal·lera
i l’anomenen contínuament
després s’estranyen si de vegades
es socarrima algun convent».

I Joan Amades, en el seu Costumari, ens avisa que no s’ha de deixar els nens jugar amb foc, perquè el Diable surt d’entre les flames i se’l poden trobar entre els dits. També ens explica que el 2 d’octubre, Diada de l’Àngel de la Guarda, resulta perillós estar-se a la vora del foc, perquè com que és un dia que Satanàs corre lliure pel món, per sortir o entrar de l’Infern ho fa baixant xemeneia avall, o pujant xemeneia amunt, d’entre les flames.
Però l’Infern també hi fa fred, un fred agudíssim que mai disminueix ni se suavitza.
Segons la tradició cristiana, hi existeix un estany que s’hauria glaçat quan Crist hi va davallar. I el Cercle Novè de Dante té el terra tan gelat que sembla de vidre. Els condemnats que hi estan submergits, nus, fins la cintura, tenen les cares moradenques, peten de dents a causa del fred i les llàgrimes que vessen se’ls congelen al llagrimal, fent-los un vel davant els ulls. D’altres expliquen que un dels turments consisteix precisament en passar del foc roent al gel glaçat sense interrupció.

L’altre gran tòpic infernal des dels Evangelis són les tenebres.
Si algú es pregunta com es pot compaginar l’existència de foc i foscor, l’explicació ens la dona un demonòleg que respon al complicat nom d’Honorius Augustodunensis, el qual en el segle XI caracteritza el foc de l’Infern com un element que crema però no il·lumina. Sant Tomàs matisa, a més, que la foscor no és completa, sinó que hi ha una miqueta de llum que permet als condemnats rebre un major turment en contemplar les seves penes, les dels altres i els dimonis que les apliquen. Per acabar-ho de complicar, afegeix que hi ha una «transparència» que permet als pobres desgraciats veure l’estat en que es troben els salvats en el Paradís, per tal d’agreujar el seu sofriment. Aquesta visió és mútua: els salvats també poden veure com es rosteixen els condemnats. El sant no explica, però, el motiu pedagògic d’aquesta segona contemplació.
Si ja hem explicat que una de les característiques del Diable és la pudor que emet, cal imaginar el ferum que s’hi deu respirar a la seva cort. No només perquè ell no prengui una dutxa diària, com és de bon cristià, sinó per tots els focs, sofres, podriments i brutícies que hi ha escampats. Per fer-nos una idea, a La divina comèdia es diu que «exhalava la mateixa pestilència que la que desprenen els membres gangrenats».
I perquè no quedi cap sentit per torturar, a l’Infern també hi ha soroll.
Escoltem sant Vicent quan diu que «no hi callen mai aquells crits, aquells regiraments de cadenes, mai no hi ha repòs!». Xiscles, laments i, sobretot, blasfèmies dels condemnats. Tornem a sant Vicent: «així com a persones desesperades maleeixen tot el món: "Ooh, maleïda sia l’hora que vaig ser concebut, el dia que vaig néixer, el pare que m'engendrà, la mare que em va parir!”». Els udols dels condemnats traspassen com barrines les oïdes dels seus companys de captivitat.

Amb tants de sofriments, no és estrany que les ànimes de l’Infern tinguin un aspecte bastant desastrós.
Per una qüestió d’identificació, els condemnats sempre són representats com a cossos humans. Cossos negres, deformats, esquinçats, masegats... però que mantenen la seva sensibilitat vital: pateixen gana, set, passen fred, defequen, vomiten... I, a la vegada, gaudeixen de la capacitat d’estar en perpètua ignició, la qual cosa vol dir que el seu contacte amb els vius és perillós, perquè cremen. Sense anar més lluny, el comte Arnau (del qui es diu que li surten flames pels ulls, la boca, les oïdes, els braços i els peus), quan visita la seva «viudeta igual», aquesta s’espanta en saber que ha entrat per la finestra reixada: «Tota me l'haureu cremada, valga'm Déu, val!». I quan ell es vol acomiadar, el diàleg és el següent:

«—Ara per la despedida, dem-nos les mans.
—Massa me les cremaríeu, comte l'Arnau.»

No va tenir tanta sort l’escuder del que parlava sant Vicent: després de trobar el seu amo a l’Infern, li lliura una carta de la seva vídua i, en tocar-li la mà el condemnat, me’l carbonitza fins el colze.

Una darrera característica de l’Infern és que s’hi perd la noció del temps. Pere Portes (o Pere Boter), quan hi viatja, s’hi està vuit dies en que no li cal ni menjar, ni beure, ni dormir, perquè li semblen un instant. Per la seva banda, el vigatà Bernat Serradell diu que:

«tal presó
perpetual
on per tostemps haguérem mal,
dol és i afany;
car un moment els sembla un any».

No ens serà necessari especular sobre com han vist l’Infern els catalans de totes les èpoques. No pas perquè el tinguem sota els peus, sinó perquè, per sort o per desgràcia, com que l’Església ha de ser eterna, l’art religiós és probablement el més ben conservat durant totes les èpoques. I l’art religiós no s’ha cansat mai de representar l’Infern i el Diable. Sens dubte, aquest és un dels personatges que més trobarem a dins les esglésies, capelles, ermites i monestirs de tota la nostra geografia. I no solament els artistes plàstics, també els teòlegs, els poetes, els narradors i els qui fan tesis doctorals, s’han encarregat de fer-nos veure com contempla la societat catalana de cada època el fet infernal.
Per si algú ho dubta, basti saber que el text més antic que es conserva en la nostra llengua, les famoses Homilies d’Organyà, del segle XI, parla de l’Infern «en lo qual està En Belzebuc».
Tot i que probablement la descripció més famosa de tots els temps sigui a La divina comèdia de Dante, escrita a principis del segle XIV, estudiosos d’avui especulen amb la possibilitat que l’escriptor florentí hagués conegut les obres d’Aureli Climent Prudenci, governador romà de la Tarraconense, poeta i apologista cristià que mil anys abans havia escrit un parell d’obres sobre el tema. Al Llibre de les Corones, hi ha un himne consagrat a sant Fructuós de Tarragona i als seus diaques Auguri i Eulogi, martiritzats en aquesta ciutat, on es parla de l’Infern. També és d’aquest autor Hamartigenia, en el qual es troben detallades descripcions de l’avern i dels seus càstigs.
Al 1399, serà Bernat Metge el qui, en el seu llibre Lo somni, ens brindarà la més famosa descripció catalana de l’Infern.
Poc després de la sobtada mort del rei Joan I, Metge, que havia estat secretari seu, va ser acusat d’alta traïció, de malversació del patrimoni i d’aconsellar malament al difunt que, a més a més, havia mort sense confessió. Tancat en presó, una nit penava per la seva situació quan vet aquí que se li presenta a la cel·la l’espectre de Joan I, acompanyat de dos personatges de la mitologia grega: Tiresies i Orfeu. Aquest darrer explica detalladament el que passa a l’Infern. A més dels turments, Orfeu resumeix, en una frase aclaparadora, l’aspecte general de l’avern: «Hi ha voltors, mussols, corbs i molts altres ocells gemegant agrament, fam, confusió, tenebres, paor, angoixa, discòrdia, dolor, plor, fretura, treball, planys, sospirs, malaltia, somnis vans, vellesa, mort i moltes coses monstruoses en natura.»
Exactament cinc cents anys més tard, un altre escriptor català, Frederic Soler «Pitarra», proposa una visió lleument diferent de la mansió infernal. En els seus Pastorets El bressol de Jesús o en Garrofa i en Pallanga, ens descriu un curiós Infern... barcelonitzat!

«EI dimoni ara fa obres:
i com no vol fer cap planxa,
ara està fent un Ensanxa
per tenir ciutat de sobres.
—Però entrem per la part vella—
vam dir i, en aquell moment,
un de l'acompanyament,
després de sonar una esquella,
—Et vull fer veure —em va dir,
per divertir-se una estona
la ciutat que Barcelona
es dirà temps a venir.
Vaig veure allí moltes cases
i vam entrar, jo al davant,
per un portal que en diran
de Sant Antoni dels ases.
Allí, duent burxes, hi havia
uns dimonis molt lletjots
que s'anomenen burots.»

Després de fer una infernal descripció dels «carrers tan enfangats, tan bruts i mal empedrats», de les clavegueres pudents, dels cotxes, de les cafeteries i fins i tot dels tablaos flamencs que tant de moda estaven a l’època, conclou:

«I, per fi, hi ha tants martiris
i turments i mal estar,
que, només per no passar
tanta angúnia i tants deliris...
encara que només fos
per saber que entre tot junt
serà Barcelona el punt
de l'Infern més horrorós,
cal tenir, essent persona,
bon comportament etern,
no per no baixar a l'Infern:
per no caure a Barcelona.»

I encara un segle més tard, al 1996, Jan, el genial dibuixant de còmics, va enviar el seu Superlópez a un Infern distribuït en cercles i fosses, a l’estil dantesc. Guiat pel Diable Coix, l’heroi fa un recorregut ple de picades d’ull històriques, com quan troba Franco al recinte dels «tirans, demagogs i espècies similars»; o socials, com quan li aconsella a Nemrod guardià de la Torre de Babel, que s’apunti a la campanya catalana de Normalització Lingüística. En el seu intent de recuperar un contracte de venda d’ànima, Superlópez arriba fins al darrer cercle i la darrera fossa on està encadenat, a l’Oficina de l’Infern, el propi Llucifer.

Una de les característiques pròpies dels Inferns catalans de totes les èpoques és la representació destacada de dos pecats en concret: l’avarícia i la luxúria.
Certament, l’avarícia i la luxúria, a part de ser els més denigrats per l’Església, són els dos pecats catalans més habituals.
Del primer, no cal dir res, que ja prou fama en tenim.
Del segon, tan sols recordar que dues de les més populars llegendes catalanes, el Comte Arnau i Fra Garí hi estan basades. La d’Arnau, a més a més, també en l’avarícia, tal com es pot concloure si s’analitzen els principals motius de la condemna del comte. El mateix es pot dir de la llegenda de la formació dels Pirineus (Hèrcules desflorant Pirene), i de la fundació de Sant Martí del Canigó (el cavaller Gentil traint el país pels amors de la fada Flordeneu). Cal no oblidar, a més, que a Barcelona hi ha la indústria de cinema porno més important del sud d’Europa.
En un retaule de la catedral d’Elna, de l’any 1380, en tenim ja un avançament: un dimoni injecta foc al sexe d’una condemnada, mentre un altre dimoniot en transporta dues més a les que Llucifer intenta engrapar.
En una de les nostres més belles representacions infernals hi ha una escena de cavalcada sodomita duta a terme per un dimoni. La podeu contemplar al Museu Capitular de la Seu de Barcelona. Es tracta de l’esplèndid Judici Final del Missal de Santa Eulàlia, il·lustrat al 1403 per Rafael Destorrents, per encàrrec del bisbe Joan Ermengol. La seva riquesa iconogràfica i la diversitat de suplicis representats, així com algunes escenes xocants (com ara la de l’àngel que apunyala un dimoni, en la lluita per una ànima), el converteixen en una peça excepcional, que no te paral·lel en la pintura gòtica de tota la península.

Si voleu llegir més capítols d'aquest llibre podeu visitar el bloc: EL DIABLE ÉS CATALÀ